en dag på stranden

31 juli 2008

Vi tog en runda på Österlen igår och hamnade på stranden vid Knäbäckshusen, helt underbart. För det första - underbart med en heldag på stranden. För det andra - underbart med en dag på en strand där man inte känner någon och ingen vet var man är. Revhaken i all ära - men en dag där är ibland som en utekväll, eftersom alla man träffar när man är ute finns där, och 50% av dom är lika uppklädda som dom är när dom är ute. Dvs. mycket sneda blickar, mycket jättetyst visk-skvaller och mycket "kolla in henne, alltså han är verkligen inte så smal som man tror". Enda skillnaden är egentligen att där inte är 20-årsgräns och att där finns ett hav. Men jag klagar inte, att bo nära stranden är underbart när det är sommar.

Så det var skönt att komma iväg en dag. Och att solen fortfarande skiner är var otippat!

Nu är det dags för 4 timmars jobb. Lönt.

Bilder från igår:










ÄKTA SOMMAR!

29 juli 2008

Äntligen är det äkta sommar! I över en vecka har det varit strålande sol och riktigt sommarväder, det gillar jag!
Har legat på stranden hela dagen och bara njutit av värmen och havet. Läste ut min bok och blev väldigt förbryllad i slutet. Så nu kan jag inte sluta tänka på den. Och det var väl det han ville, Mikael Niemi.

Nu ska jag hoppa in i duschen för att svalka min brända kropp. Sen blir det en kräftstjärt-sallad på altanen eftersom jag håller på att hungra ihjäl. Senare ikväll blir det grillning med världens godaste hemmagjorda potatissallad. Det är fint det. Sommar.

Tjipp!

framförhållning, hört om det någon gång?!

26 juli 2008

Aaah! Jag blir så irriterad!! Har inte människor i denna värld ens övervägt att skaffa lite framförhållning?
Om man vill ha saker gjort på ett bra vis, och är den som har ansvar för att saker och ting ska blir gjorda, så kan man väl för fasen fixa det själv istället för att skjuta över allt på andra? Eller vänta till sista minuten och tro att allt fixar sig för "det är alltid någon som kan fixa det". Och denna "någon" är uppenbarligen ofta jag. Och eftersom jag inte alltid kan ställa upp för allt och alla, så blir det jag som sviker och inte hjälper till - och jag som ska ha dåligt samvete. För i jesu namn, säg till i tid, eller ha lite framförhållning och fråga fler än en person om hjälp!!

För övrigt har jag spenderat dagen på jobbet med att sätta lite fart på otroligt lata och sega människor, som istället för att jobba har suttit på röven och ätit fett och socker med kommentaren "jag orkar inte jobba om jag inte får i mig lite energi". Herregud - hela underhuden är ju fylld av x antal kilon extra energi, använd den istället för att lägga till ännu mer!!

Tack för mig och ursäkta om någon tar illa vid sig.


Ps. Livet är gött när solen skiner, I love it. Ds.

en dag jag inte minns

22 juli 2008

Det här kommer förmodligen bli en sådan där dag som jag bara lever igenom utan att minnas. Nu ska jag inte säga för mycket, eftersom dagen inte är slut än, och det kan hända massor av spännande saker inom dom närmaste 8-9 timmarna, men jag har en magkänsla som säger mig att denna dagen kommer arkiveras i en mindre viktig del av minnet och bara ha varit en vanlig dag. När man tänker över det, så är dom flesta dagarna sådana dagar - det känns lite obehagligt. Är det ett tecken på att man ska ta tag i livet och göra varje dag till något speciellt? Men vem orkar leva så? Man måste väl ha dagar där man inte gör mer än pillar sig i navlen och glor på IQ-befriade program på TV? Eller?

Samtidigt så är det ingen normal dag i mitt liv, att slappa. En vanlig dag i mitt liv sträcker sig mellan 06.30 och 23.30 och är fylld av stress, planering, läsning, träning och vanliga hus-sysslor. Detta speglar inte en vanlig dag i mitt liv, alls. Men det är ändå en alldeles vanlig dag, förstår ni?

Jag vaknade vid 10-11-tiden, sprang en runda med Niklas, bakade scones och åt alldeles för många medan jag kollade på TV. Sen dess har jag fortsatt kolla på TV och bara slappat. Och nu är det väl dags att gå en liten promenad innan jag växer fast i soffan. Och ikväll ska jag inget speciellt. Väldigt vanligt. Eller är det ordet "tråkigt" jag borde använda?

Nu kommer jag förmodligen minnas den här dagen föralltid och förevigt eftersom jag har tjatat om hur jag inte kommer minnas den. Så fungerar det. Det får bli dagen som jag aldrig trodde jag skulle minnas...

gött liv.

21 juli 2008

Solen har återuppstått! Efter att ha lyst med sin frånvaro (mkt fiffigt va?) i flera veckor har den äntligen kommit tillbaka. Det gillar vi! Dagen spenderades med min nya bok på stranden. Den är ganska bra; "mannen som dog som en lax"  av Mikael Niemi - läsvärd, i allafall dom första 153 sidorna.

Igårkväll träffade jag Pia, och vi spenderade kvällen på Åvägen och Handelsbaren, där det var Super Sunday, mkt trevligt och mycket gott vin. Träffade människor jag inte sett på århundraden och hade en trevlig kväll.

Veckan blir lugn - jobbar inte förrän lördag. Eftersom väderleksrapporten visar STOR sol resten av veckan är jag sjukt nöjd och ser fram emot en riktig sommarvecka med strand, grillning och tosselilla.

Tjing på er!


feast of love

19 (20) juli 2008

"Do you think that love is a trick the nature plays on us,
that makes us wanna bring more screaming babies to the world?"

wonderful weekend

16 juli 2008

Ett tag sedan jag skrev, men så blir det väl om sommaren när man har en massa annat för sig än att sitta framför datorn. Har varit en lugn vecka hittills, med jobb på fina fisken och avslappnining om kvällarna :)

Helgen var underbar. Jag och Niklas firade 3-årsdagen i Köpenhamn med shopping, tivoli och heldag på spa. Underbart mysigt, avslappnande och jättetrevligt! Ett jättetrevligt spahotell mitt i Köpenhamn, med alla möjliga olika sorters behandlingar, massage och bastubad. Verkligen att rekommendera om man vill ha en romantisk weekend ihop utan att betala en förmögenhet!

Tråkigt nog har vädret stannat på den position det är - grått, ljummet, halvregnigt och tråkigt. Därför har jag nu laddat med en kopp thé och sitter med säsong 1 av scrubs i min hand. Fint.

Tjabba!

slappa dagar.

10 juli 2008

Hemkommen efter en mycket kort dag på jobbet, 12.00-16.30. Ganska skönt. Ikväll blir det grillning och mys i Vä hemma hos Niklas. Underbart att solen har tittat fram igen, hoppas bara den stannar.

Gårdagen var också mysig! Åt lite mat tillsammans med Pia och Jenny (längesen!!) på Fenix i Kristianstad, varefter vi fick sällskap av lite folk som vi gjorde sällskap med till Daniel Lemma konserten. Strosade runt lite på stan som i gamla dar (15-årsåldern), och blev överlyckliga när Niklas lyckades vinna (läs; inte riktigt vinna, utan flörta till sig av en 14-årig tjej) 2000 g marabou mjölkchoklad á la kringresande-tivoli-style. Gööööött. Efter några chokladrutor fick jag och Pia nog (á-la-pensionär-style) och begav oss till bilen och körde hem till Åhus. Hemma i sängen löste jag ett korsord (á-la-sjukt-mycket-pensionär-style) och somnade som en stock. Det är så det ska va.

Nu är jag trött på att lukta fisk-våffel-glass-blandning så det är nog dags för en dusch.

Adjö med er.

update.

8 juli 2008

Inte mycket har hänt sedan sist, mer än några slappa dagar i solen, jobb, släktkalajs, café-sittande och kringstrosande på stan både dag och natt. Skönt och behövligt. Desvärre har den underbara solen gömt sig bakom tradiga regnmoln, men vad ska man göra åt det. Jag är bara nöjd med ledighet och att bara vara fri. Önskar jag kunde få in lite nya bilder i min dator, men det får vänta. Jag kan ändå inte använda internet på min egen dator, som har följt med från DK, eftersom mamma och pappa har FBI-inställningar på deras trådlösa internet. Ingen eller inget kan göra något åt saken, internet här hemma är virus-proof, men även do-anything-at-all-proof.

Imorgon åker Kathrine och sötnosarna igen, en vecka har redan gått, otroligt. På kvällen blir det en runda på stan (fett ös medvetslös med K-dagarna...) och konsert med Daniel Lemma, ser fram emot det!

Nu är det spaghetti bolognese serverat, gütt.
Tjingpling.

SOMMAR I ÅHUS.

4 juli 2008 (grattis USA..)

Så har jag anlänt till Sverige och Åhus. Att komma från en central liten lägenhet i en relativt stor stad till ett större hus vid stranden i lilla idylliska Åhus är underbart. Det enda exotiska jag sett den senaste tiden i Odense är frukthörnan i netto-butiken, men nu har jag äntligen kommit hem till trädgård, stor altan, strand och sol. Blev tillochmed bemött av en papegoja i trädgården samma dag som jag kom hem. Så exotiskt är det kanske inte normalt i Åhus, men en bortflugen papegoja i trädgården tackar vi inte nej till!

Idag är första arbetsdagen här hemma. Ska som sedvanligt laga sill-lax-ål-rätter (och mängder av våfflor!!!) på fina fisken, som varje sommar sedan 14-årsåldern. Väldigt mysigt och väldigt hemtrevligt. Då är allt som vanligt, och det gillar vi om sommaren.

Två underbara stranddagar har jag också hunnit med. Har en mycket sexig röd hudton, som jag nog får jobba lite extra på. Men det finns inget som slår en eftermiddag i solen på altanen i en skön solstol och ett nördigt korsord. I like!! Maja, Thea och Kathrine har också kommit, så det blir den familjevecka nu som har sin start i farmors 81-års-släkt-kalas imorgon.

Nu ska jag och Niklas ut och springa (läs; han springer, jag klumpar efter och frågar hur långt det är kvar).

Ha en skön sommardag!!

RSS 2.0