.


vi som överlevde åskan i Odense

26 maj 2009

Jag är galet stolt och nöjd med dagens prestationer! Nu är jag helt klar med alla jädrans anteckningar till denna skittentan, och det betyder att

1. Dom kan nu skrivas ut från datorn och ut på riktigt papper
2. Jag behöver inte sitta i obekväma datorställningar och pådraga de mig sjukdomarna i axlar, nacke och rygg, som jag sitter och läser om
3. Jag kan hädanefter sitta i soffan och plugga! Eller utomhus för den delen! Hurra!

För övrigt gick det våldsamma åskdundret över på sisådär en kvart med en kort period av efterdunder och några skvättar regn. Jag funderar nu på att skapa en facebook-grupp, á la jordbävningen i Skåne i december, som ska heta "Os der overlevede tordenvejret i Odense, 26/5", men funderar på om det kanske är lite väl mycket dramaqueen över det.

Jaja, pyt med det, som man säger här i danneland. Nu ska jag iväg på en timmes yogaträning med en halvtimmes mage/rygg efteråt. Det blir skönt för min numera 80-åriga gubbrygg. Hej med er.

dunder och brak

26 maj 2009

Himlen är sådär hotfullt mörk-grå-blå, och jag kan nästan känna åskan ovanför mig. Inom väldigt kort tid kommer det börja ösregna och åska, and I love it. Inte för att jag är speciellt förtjust i tråkväder, men för att jag ska sitta inne hela dagen och fila på mina kunskaper inom ortopedkirurgi, och därför får det gärna vara dåligt väder. Dessutom är det himla mysigt när det åskar. Om man är inomhus. Dock inte så koncentrationsfrämjande. 

Trodde jag var skitsmart när jag gick ner till tvättstugan redan kl 9, för att liksom komma före alla andra och hinna bli färdig med tvätten tidigt på dagen, men ack - när jag kom ner stod där en liten kines och lastade in skitiga raggsockor i tvättmaskinen. Så efter att ha försökt prata med honom några gånger, fick jag uppfattningen att han ska vara klar om någon timme - men inte helt säkert. Vet inte om jag var svår att prata med pga morgongröt i halsen, om han var allt för koncentrerad på raggsockorna eller om våra kommunikationssvårigheter grundades i det faktum att han är kines (absolut ingen rasism här - dom talar faktiskt ett annat språk i Kina, kinesiska).

Nu är himlen svart och dom första regndropparna har plaskat ner på fönsterrutan. Oh, nu är det inte långt kvar!!

Jaja, jag är i alla fall ledig idag och planerar att ta itu med diverse tvätt, läsning och träning. Det kommer bli en skön dag det här. 

DÄR kom första dundret. 

Åh, jag ska nog bli väderkvinna i mitt nästa liv!

jag har inga ögon kvar

24 maj 2009

Idag fyller min söta lilla systerdotter, Maja, 2 år. Jag kan nästan höra hur era pennor frenetiskt skriver upp denna info i era rosa kalendrar.

Jag har som sagt inga ögon kvar eftersom jag pluggade dom ur ögonhålorna igår. Så är det med den saken. Men jag lärde mig en del om barnortopedi och postoperativa infektioner. Ingen stor nytta kommer jag ha av den kunskapen idag, då jag ska jobba på caféet, men ändå. Jag tackar väderplaneraren att det inte är bra väder idag, eftersom då kommer vi inte ha så många krävande gäster som sätter sig utomhus och ska ha kaffe latte med sirap, 2 extra sockerrör (inte mer, inte mindre), minimjölk och det hela i specialkopp. Eller nej förresten, sudda det och beställ en stämpelkanna istället, det vill dom ha. Eller nej, åh, nu är jag jobbig - kan jag inte få en varmchoklad, en stor, med vaniljsmak, men inte grädde? Ja, ni fattar. 

Dessutom är jag glad att det är dåligt väder, eftersom då slipper jag vara ute så mycket, vilket mina snorproducerande epitelceller i näs-slemhinnan är mycket tacksamma för. Dom har gått på högvarv hela natten kan jag märka. Säkert trissat upp sig eftersom luftrörscellerna har pressat på med lite luftrörsslem hela natten, och liksom skapat grundlaget för en äkta luftvägscell-tävling om vilka celler som kan producera mest slem, snor och liknande sekret. Nej, nu ska jag nog bespara er ytterligare äckelheter, puffa upp lite nässpray och ta mig till jobbet.

Ha en skön söndag med er.

innedag

23 maj 2009

Detta är en typisk innedag. Himlen är grå, det blåser som aldrig förr och mina strumpor är sköna. Dessutom har jag precis åstadkommit världens godaste smoothie med banan, vattenmelon och blåbär, samt gjort i ordning en guldkopp med grönt té med gula rosor. Allt detta equals en skön dag.

Jag är uppe relativt tidigt för att vara en lördag, och dessutom en lördag efter jobb i baren. Anledning (surprise) är att jag ska plugga ögonen ur ögonhålorna (lägg märke till mina professionella anatomiska termer). Idag blir det barnortopedi och frakturer hos barn. 

Lyssnar på Seals soulskiva och gillar den. 

min hjärna är mos

21 maj 2009

Min hjärna är mos. Jag har pluggar så katastrofalt hårt hela dagen, att min hjärna totalt har loggat ur. Kolat. Förbränts. Floppat. Dött. Kalla det vad ni vill. Har suttit vid skrivbordet hela dagen och skrivit anteckningar på datorn, så det sista jag vill är att skriva mer nu. Nu kan jag inte annat än att lägga mig i sängen och äta popcorn. Tyvärr.

Så det blir allt för idag.
Hej med er.

åh ack

19 maj 2009

Åh ack, ack, ack mitt stackars huvud och min stackars hjärna svider, bränner, sticker, klämmer, bultar, bankar och är full av tankar. Jag har nu varit hemma från diverse aktiviteter, inklusive undervisning, i 2 dagar och börjar krypa på väggarna. Har bestämt mig för att officiellt inte vara sjuk längre, men mitt huvud och min hals tycker olika. Jag har ont och jag är trött, men jag är om möjligt ännu mera trött på att sitta hemma och uggla. Har spenderat dagen med ortopedkirurgi, och det är minsann varken det lättaste eller roligare man jag företaga sig. Är trött på brutna ben, är trött på ledoperationer och är trött på benskörhet hos gamla tanter. Och vi har hittills bara haft 2 dagar av denna delen av kursen, under vilka jag ej har medverkat. Och ändå är jag trött på det. Inte riktigt bra. Jag skyller det hela på boken, som är ostrukturerad och oförståelig och man måste bläddra i 38 minuter innan man hittar vad man letar efter. Ahhhh jag blir så trött.

Nu ska jag ta en lång, varm och verkligen välbehövlig dusch! Eftersom jag knappt lämnat skrivbordsstolen på ett par dagar, och eftersom jag varit sjuk, har jag slarvat katastrofalt med att hålla mig ren och fräsch. Det finns ju inget bättre än att sitta och känna sig eländig i sin egen lort, eller?

Nej, det ska skrubbas, masseras, finslipas, sköljas och luddras för nu ska jag bli ren. Efter det ska jag unna mig en ordentlig fotbehandling i soffan framför Dr. House. Sen ska jag sova och ladda inför att förhoppningsvis ta mig upp ur sängen imorgon bitti och släpa mig bort till sjukhuset och föreläsningar om barnortopedi och barntrauma.

Här kommer en liten inblick i det moderna Danmarks populärmusik-utbud för er som inte lyssnar på annat:


17 maj

17 maj 2009

Jahaja, helgen har varit mycket nice, men jag har blivit sjuk. Förmodligen bara något luftvägsvirus, men det gör ack så ont i halsen och min näsa innehåller 4 kg snor. Anledning: En kombination av mycket hångel + för lite kläder + en jävla massa fotbollsmatcher att titta på. Visserligen borde jag kanske inte räkna med Barcelonamatchen på TV, men ändå.

Norska flaggan är upphängd och mamma har gjort ett tappert försök att sjunga nationalsången innan middagen, som dock ledde till ett brutalt misslyckande och ännu högre tryck i mina redan såriga öron. Men, är man från Norge så är man. Då är det liksom plikt att uppmärksamma denna dag, oavsett vad! Jag hoppas bara att grannar och förbipasserande har 17 maj i åtanke, och inte bara tror att vi hängt upp flaggan för att Norge kammade hem fett guld i eurovision igår...

Imorgon bitti är det dags att åka hem till Odense. Med lite sorg i hjärtat. Det är så sablans skönt att vara hemma ibland. Att somna bredvid Niklas eller bara hålla handen vid behov - det har blivit lyx för mig, och inte vardag som jag önskar att det var.

Trevlig söndagnatt alla nissar. Här kommer the norweigan national anthem dagen till ära!

hemma i tystnaden

15 maj 2009

Jag är hemma i Åhus och njuter av tystnaden och lugnet. När man vant sig vid att bo mitt i en sörre stad, med bilar, ljud och människor överallt, så lägger man hela tiden märke till hur in i hundans tyst det är här i Åhus, mitt i skogen, några hundra meter från havet. Och det är lika skönt som det är tyst. Jag sov till kl 11 idag utan att vakna, inte klokt.

Nu ska jag ner till stranden och springa lite, sen hem och sätta mig på altanen i en skön solstol och läsa lite reumatiska sjukdommar. SÅ GÖTT! Ikväll ska jag grilla kalkååånhamburgare med Niklas, mamma och pappa. En riktigt skön dag!

Hej på er.

tiSdag

11 maj 2009

Tisdag morgon, finns det någon härligare tid? -Ja.

Lyckligtvis endast en dubbelföreläsning i ryggundersökning idag, så har ledigt redan kl 12.
Sedan blir det rygg-plugg för hela slanten, eftersom jag har planerat en liten hemresa i helgen
och då gärna vill vara fri från plugg. Dagen avslutas i vanlig tisdagsanda med boxning och
sedan dr. House.

Jag och min före detta klasskamrat Jebban, har tagit oss samman och satt datum för
reunion för NV3A i sommar. 5 år sedan studenten, det är inte klokt. Därför blir
det kalajs den 8/8 och vi har redan runt 18 confirmed guests, vilket är förbluffande
bra resultat på invitationen. Här är bild tagen av Kristianstadsbladet i juni 2004. 
Tycker inte riktigt att mitt (längst ner vänster) "AAAAA" ser lika kraftfullt ut som dom andras?!



ännu en helg försvann

10 maj 2009

Ännu en helg bara försvann. Jobb fredag kväll, jobb lördag dag, fest lördag kväll (för övrigt en fantastisk festkväll med jobbtjejerna, förutom att folk bara försvann en efter en och till slut var vi inte så många kvar...), och jobb ikväll igen! Dagen har spenderats i sängen med nybakta scones och vännerboxen i DVD'n. Väldigt skönt.

Dock har jag en del catching up to do angående läsning. Men det får bli en annan dag. Ska ju faktiskt få lov att ha kul ibland också...?

Nu måste jag duscha av mig äcklig röklukt, samt borsta tänderna igen...

ok, jag ger mig

8 maj 2009... ett par minuter senare

Ok, jag ger mig. Jag hatar att inte veta varför idag heter den store bededag. Så därför tog jag reda på det, och förmedlar därför min nyvunna vetskap till er:

"Store bededag er en officiel dansk helligdag, som falder på fjerde fredag efter påske og dermed tre uger før pinse. I 2009 falder dagen fredag den 8. maj. En bededag var oprindeligt en af mange mindre helligdage året igennem, der var særligt tilegnet bod og faste; fx var på landet hver onsdag officiel bededag, hvor folk skulle faste og præsterne bede for fred. Hertil kom en serie ekstraordinære bededage ved særlige lejligheder. Disse blev afskaffet ved Reformationen, men blev i de følgende århundreder indført lidt efter lidt igen. Den dag, vi i dag kender som "store bededag", blev indført af Hans Bagger (biskop over Sjælland 1675-1693), der i løbet af sine to første år som biskop fik indført tre faste- og helligdage i sit stift. Af disse blev den midterste lovfæstet ved en kongelig forordning d. 27 marts 1686 som en "ekstraordinær, almindelig bededag" for hele riget.

 

Se där ja!!


store bededag

8 maj 2009

Idag är det den store bededag i Danmark. En helgdag som jag inte har en aning om varför den finns, men lika lite bryr jag mig, eftersom jag mest är glad över att vara ledig. Eller nja, ledig och ledig, jag ska plugga hela dagen, träna lite, och sedan jobba i 9 timmar ikväll/natt. Men för tillfället är schemat ganska pressat, och dagen känns som en lugn och avslappnande dag.

Har redan storstädat hela lägenheten så nu luktar det gott överallt och man behöver inte längre oroa sig över att av misstag inhalera en dammråtta när man gäspar. Skönt! Nu har jag därmed placerat min bakdel på min skrivbordsstol och tänker sitta här i åtskilliga timmar, läsa om inflammatoriska bindvävssjukdommar, dricka té och bara njuta av att få saker och ting gjorda. Sent i eftermiddag blir det förhoppningsvis, om humöret och energin fortfarande är tillhanda, en joggingrunda i hamnen, så jag kan ladda upp inför kvällens och nattens jobb. Per Vers, en rappare som improviserar sina texter efter situationen och som på detta vis vunnit sig till en lång rad hiphop/rap/battle-priser, kommer och uppträder i kväll och det ser jag verkligen fram emot. 

Det är planen.

Det vår-regnar ute, jag gillar det.

storm

7 maj 2009

Varför måste det storma så förbannat hela tiden? Man kan inte gå utanför dörren utan att bli skallig eller flyga iväg till Japan. Och hur kul det än hade varit (att åka till Japan, inte bli skallig...) så har jag inte tid med sånt trams idag.

Men jag har tydligen tid att sitta här och ventilera trams.

I vilket fall som helst. Jag överlevde föreläsningen med en knapp marginal och nu fortsätter lortdagen med plugg om inflammatoriska bindvävssjukdommar och reumatiska sjukdommar. Enda sättet att överleva det, är att dricka något gött, och idag blir det helt enkelt isté, som kallar sig "AriZona diet green tea" och som har smaken av 67 sockerbitar, men som dock serveras i vacker flaska, vilket egentligen är hela grejen. 



back

7 maj 2009

Jaha, jag måste väl ursäkta mig att jag inte skrivit på sisådär 125 timmar. Men jag har minst sagt haft fullt upp, och har därmed inte haft tid med internettande och sådant dära. Helgen var fylld med jobb, jobb och jobb, och när det hela var över så kom min älskade man i sin batmobil för att förgylla min tid i ett par dagar. Igår åkte han och då gick det upp för mig hur många hundratals sidor jag inte har läst än, och där började min intre panik. Den har inte slutat än, men stillats en smula, då jag spenderade hela gårdagen med näsan i boken, och planerar att spendera morgondagen på samma vis.

Ja, det var väl vad jag har sysslat med.
Nu ska jag till skolan och somna på föreläsningen om Systemisk Lupus. 
Jättekul att himlen har samma färg som hundbajs och att vi ska cykla i lortväder hela vägen till en olidligt tråkig föreläsning. Det får nog bli en sådan där koffein-piller-dag idag.

MOSTER IGEN

1 maj 2009

Jaha, grattis till valborg allahopa. Eller nått.

Här i Danmark har vi inte festligheter som valborg och sånt, men här blir man däremot riktigt askalas skitpackad redan på morgonen den 1 maj. Så går det när alla människor plötsligt får ledigt på samma gång. Inte klokt. Att fyllan dessutom involverar 12-åringar och andra barn, skrämmer mig lite. 

Därför har jag, denna soliga eftermiddag, suttit och pluggat på arbetsmiljölagen, anmälning av arbetsrelaterade skador och arbetsmiljöstyrelsens olika departement. Inte klokt, förmodligen det tråkigaste man kan göra i hela världen. Dock har jag läst det nu, och behöver därmed inte gå igenom pinan igen.

Nu ska jag skynda mig till jobbet, eftersom dom ringt hela eftermiddagen och frågat om jag kan komma tidigare. Ska egentligen jobba 18-03, vilket jag tycker borde vara nog, men det är tydligen inte tillräckligt. Kanske ska snacka med arbetsmiljöstyrelsen eller läsa igenom lagparagraferna en gång till och se om där finns något att anmärka på...

Och en sak till...

JAG HAR BLIVIT MOSTER IGEN! Välkomnar min nya lilla systerdotter till världen. Lilla Nora (förmodligen, kanske, kanske inte) föddes vid 01 inatt på Narvik sjukhus, och hon är redan älskad och beundrad.

Dagens sång. Längesedan!


RSS 2.0